fredag 2 juni 2017

Jane Austens värld

Taket i trappan som leder upp till gästrummen där utställningen finns.
Igår smet jag från kontoret, trots att det var bokslut, och åkte på vernissage av Jane Austens värld i stället. Det är kostymer från filmatiseringar av Jane Austens böcker som ställs ut på Skokloster och en av mina litteraturvetarvänner, tillika expert på Jane Austen, har blivit intervjuad för utställningen samt skulle inviga den. Tack vare henne fick jag gå på en lugn pressvisning innan de andra släpptes in efter afternoon tea, tal och sång.

Mingelbild från Skoklosters Instagram, bara för att jag är med på den, iförd grön kappa och med syrener på huvudet...
Jag är mer förtjust i äkta historiska plagg, och stod därför länge och betraktade det betjäntlivré som faktiskt hade åldern inne, även om det egentligen var ganska närkligt, men tyckte om hur plaggen presenterades i olika miljöer efter olika teman med möbler och tavlor ur samlingarna (att möblera var som att leka med ett dockskåp i jätteformat, intygade den synnerligen entusiastiska utställningsproducenten som höll i visningen). Till skillnad från den andra våningen var det ljust och luftigt och blandningen av möbler, tavlor och föremål från 1600-tal till tidigt 1800-tal framstod som både trovärdig och ganska hemtrevlig.

Tema visiter och fostran med plagg från Emma, Förnuft och känsla och Stolthet och fördom.
Eftersom Jane Austen aldrig har varit någon stor favorit - jag har visserligen läst tre av hennes romanser men bara sett en, ja, en, filmatisering, Förnuft och känsla från 1995 - var jag väl kanske inte den ideala besökaren men nog fick jag lust att ge Austen ytterligare åtminstone en chans. Väl hemma på kvällen skickade jag ett meddelande till en kollega "Har du en Mansfield Park på engelska som du kan tänka dig att låna ut?" och visst hade hon det och nog tog hon med sig den till mig idag. (Jag gör verkligen allt för att skjuta upp Ulysses.)

Jag gillar alltså vackra tak. Under detta kan man beskåda tre brudpar och en bröllopsfrukost.

Om man trodde att det här med aforismer på väggarna var något som kom på 2000-talet har man fel. På Skoklosters slott finns det hur många som helst på en mängd språk.

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Jag håller tummarna för att du ska gilla Mansfield Park! Det är alltså inte alla som gör det.

Saga sa...

Nej, det har jag förstått men eftersom jag är måttligt förtjust i böckerna alla älskar hoppas jag att den ska vara annorlunda på rätt sätt.