måndag 26 december 2016

Tematrio - Julberättelser


Det är ju bra om man trycker på publiceraknappen också... Här kommer alltså ett en vecka försenat inlägg:

Med ett fåtal dagar kvar till julafton är det föga överraskande böcker som handlar om julen som Lyran frågar efter i veckans Tematrio. De jag kommer på först är undantagslöst barnböcker som utspelar sig för länge sedan - julen var juligare förr - men jag behöver inte leta så länge för att finna fler.

Kajsa Kavat hjälper mormor av Astrid Lindgren och Ilon Wikland är dock min top-of-mind-julbok. Jag älskade den som barn och jag tycker om den nu, hur Kajsa Kavat när mormor ramlar och bryter benet tar itu med allt som behövs inför julen, inklusive att sälja polkagrisar på torget. Romantiserandet av det lillgamla barnet som klarar allt kan jag ha problem med ibland men inte här. Och om jag var en sådan som bad aftonbön är det Kajsa Kavats jag skulle be, den som jag lärde mig utantill från boken: "Det går en ängel kring vårt hus; han bär två förgyllda ljus. Han har en bok uti sin hand - så somna vi, i Jesu namn".

Tragedi på en lantkyrkogård av Maria Lang är lantlig julidyll och ond, bråd död i ett. Det ombonade julfirandet hos kyrkoherden tar en annan vändning när en granne blir brutalt mördad. Eftersom detta är en tidig Lang är det Puck och Einar som jämte Christer Wijk letar efter den skyldige.

A Christmas Carol av Charles Dickens är en sorts sedelärande berättelse där den snåle, illvillige och julhatande Ebenezer Scrooge under julnatten hemsöks av tre spöken som visar honom scener från jular förr, nu och i framtiden. Han påminns om att han inte alltid varit sådan han är nu och ges en sista chans att ändra sig. Det var länge sedan jag läste den men jag såg den som carolfylld teater för ett par år sedan.

1 kommentar:

Boklysten sa...

A Christmas Carol är verkligen en riktig julberättelse.