fredag 18 november 2016

Tematrio - titelkänslor

Den här veckan efterlyser Lyran romaner med känslor i titeln till Tematrion. Jag trodde att det skulle vara enkelt men så var faktiskt inte fallet, i vart fall inte för mig. Men till sist hittade jag tre stycken i alla fall.

I skuggan av oron är den andra delen i Kerstin Thorvalls självbiografiska trilogi som inleds med När man skjuter arbetare. Plötsligt blev den så ofta hånade författaren något att räkna med och visst är serien bra men det är även mycket annat hon skrivit. Flickan är inte längre någon liten flicka, hon börjar bli vuxen och söker frihet, kärlek, liv, framtid men hennes mor letar bara efter spår av faderns mentalsjukdom.

Drömmaren och sorgen av Eva-Marie Liffner har stått oläst i min bokhylla, väldigt, väldigt länge. Hennes pendang till Drottningens juvelsmycke, Lacrimosa, räckte inte hela vägen och Imago var sådär - därav dröjsmålet. Men titeln är ljuvlig.

Från frustration till flow med lean @home av Eva Jarlsdotter är en helt annan typ av bok, en bok om hur en familj anammar ett antal principer från japansk tillverkningsindustri för att få en enklare tillvaro hemma. Min recension av den här boken är det som "lästs" flest gånger.

1 kommentar:

Boklysten sa...

Bra trio! Känner inte till någon av böckerna i din trio.