onsdag 30 november 2016

#dagens(barn/ungdoms)bokomslag dag 28-30

Så. Då var det slut för den här gången. Trettio barn/ungdomsbokomslag, mer nostalgi än estetik men det får duga. Kanhända blir det fler #dagensbokomslag vad det lider, kanhända hittar jag på något annat.


La cuisine est un jeu d'enfants av Michel Oliver. Plon 1963. Omslag av Michel Oliver. Jag trodde att den här var för barn men eventuellt är det en "allålderskokbok" - min franska är i princip obefintlig. 



Tunnelbane-mysteriet av Sivar Ahlrud (pseudonym för Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud) fast egentligen skriven av Sid Roland Rommerud. B. Wahlströms bokförlag 1954. Omslag av Bertil Hegland. Som barn jag tyckte väldigt mycket om böckerna om de impulsiva rödhåriga tvillingarna Klas och Göran och deras mer eftertänksamme kusin Hubert - nu skulle jag nog finna dem fulla av stereotyper och schabloner.



Allrakäraste Syster av Astrid Lindgren och Hans Arnold. Rabén & Sjögren 1973. Omslag av Hans Arnold. Berättelsenr ingick ursprungligen i sagosamlingen Nils Karlsson Pyssling, illustrerad av Eva Billow, men det var Hans Arnolds bilder som gjorde den verkligt magisk, tycker jag. När jag efter många års letande hittade det här exemplaret på ett antikvariat nästan skrek jag. Och sedan måste jag lägga undan den i kassan för att kunna gå och ta ut pengar - jag kunde inte betala med mitt bankomatkort.

Inga kommentarer: