söndag 20 november 2016

#dagens(barn/ungdoms)bokomslag dag 14-20

Då var det dags för ytterligare en veckas barn/ungdomsbokomslag från Instagram #dagensbokomslag och det är samma spretiga blandning som tidigare, dock med fokus på 1940-50-tal.


Ofelias skuggteater av Michael Ende och Friedrich Hechelmann. Berghs 1988. Omslag av Friedrich Hechelmann. Suggestivt omslag till suggestiv bok.



Trillingarna Svanslös av Gösta Knutsson. Albert Bonniers förlag 1948. Omslag av Lucie Lundberg. Jag tyckte väldigt mycket om böckerna om Pelle Svanslös när jag var liten och läste dem om och om igen. Det här var en av mina favoriter.



Krakel Spektakel av Lennart Hellsing. Rabén & Sjögren 1952. Omslag av Stig Lindberg. Som sagt, jag gillar Stig Lindberg och det här omslaget är både enkelt och klurigt - men den gulgröna färgen är jag måttligt förtjust i.




Trollvinter av Tove Jansson. Gebers 1957. Omslag av författarinnan. De första utgåvorna är finast, så är det bara.



Agaton Sax och de slipade diamanttjuvarna av Nils-Olof Franzén. Albert Bonniers förlag 1959. Omslag av Åke Lewerth. En stiliserad och lätt geometrisk illustration i skarpa färger - ganska ovanlig, tänker jag. 



Tillträde till festen av Gunnel Beckman. Albert Bonniers Förlag 1969. Omslag av Christian von Snellman. Titeln är ett citat ur en dikt av Karl Vennberg och festen är definitivt inte en fest i gängse bemärkelse, utan tillvaron efter döden. När jag studerade litteraturvetenskap ingick den här boken och det var intressant att jämföra de olika omslagen som speglade sin tid - och sin syn på boken.



Konsulns Gun - En bok om en yrhätta av Salli Brolin-Janzon. Bokförlaget Ardor 1946. Omslag av okänd. Jag är väldigt förtjust i äldre flickböcker men kan till min förtret inte hitta vare sig boken med titeln En liten gås eller den med undertiteln "En barnförbjuden backfischbok".

1 kommentar:

Evelyn sa...

I came to your blog to see if you had any information about Karl Vennberg's poem some of which was used in the title for Gunnel Beckman's book Admission to the Feast (Tilltrade Till Festen). Have you anything that you can tell me in finding the entire poem in English or Swedish. Tak.


The Castle Lady