måndag 1 augusti 2016

Månadsbokslut juli 2016

Och plötsligt är juli slut. Månaden som alltid inleds med halvårsbokslutskaos, fortsätter med packa-för-flera-veckor-hemifrån-kaos och landar i klättra-på-väggarna-kaos. I år fick jag inte någon rätsida på bloggandet i alla fall, fem ynka inlägg blev det, lika många som antalet utlästa böcker.

Men vad gäller böckerna känns inte fem som ynka. Jag läste ut sista delen av På spaning efter den tid som flytt och höll alltså tidplanen för mitt Proustprojekt till punkt och pricka. Därtill läste jag ut sista delen i Elena Ferrantes Neapelkvartett - och började om och läste första delen.

När jag läst sådana böcker blir jag väldigt kräsen även vad gäller förströelselitteraturen men Denise Rudberg fungerade faktiskt riktigt bra - medan Mats Strandbergs Färjan inte tycks göra det. Än i alla fall. Jag tycker att den passar så bra nu när jag ska åka finlandsbåt för sista gången på länge.

Av de fem böcker jag läste ut var

två skrivna av män
en på engelska
två översatta till svenska
två lånade på biblioteket
två e-böcker
en deckare
ett recensionsexemplar från förlag

Inga kommentarer: