onsdag 13 april 2016

Vardagsmotion

Min sjuåring har fastnat i fackboksträsket, eller snarare, han väljer facklitteratur framför skönlitteratur mest hela tiden och även om han lär sig massor (jag också) vill jag inte att han ska stänga den skönlitterära porten till fantasin ens tillfälligt. Jag trugar och försöker med lite allt möjligt men det är min man som får en snilleblixt och säljer in Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, en bok som skulle lära barn om Sverige medan de trodde sig läsa en äventyrsberättelse blir här en faktabok om geografi och historia där vi smyger med fiktionen. Nåväl, jag beger mig ned i biblioteket och konstaterar att vi inte har den.

Så nästa dag får det bli ett motionspasmodell Saga: mellan två pendeltåg springa 650 meter till biblioteket, få hjälp av en bibliotekarie att hitta en RIKTIG Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (ja, hon skrattar åt beskrivningen men förstår den), leta efter Lyra Ekström Lindbäcks I tiden på tre ställen, leta efter en dator med katalog, hitta en och få reda på att det finns en I tiden inne med ytterligare en placering, låna, springa 650 meter tillbaka och faktiskt hinna gå längst fram på perrongen.

Inga kommentarer: