måndag 15 februari 2016

Tematrio - Kärlek


Jag är en sporadisk firare av alla hjärtans dag, vacklar mellan min inre luggslitna romantiker och tanken att det är ett kommersiellt jippo. I år hade jag faktiskt beställt en present till min man men leveransen blev försenad så det bidde ingenting. Nåväl, den här veckan är det i alla fall kärleken som är ämnet för Lyrans Tematrio.

Mina tre är kärlekshistorier som drabbat mig starkt och ganska likartat, det är kärlek som tvingas tampas om utrymmet med minnen från såriga barndomar, långvarig psykisk sjukdom och skörhet, ätstörningar och en hel del annat. Det är skönheten i det trasiga och den helande kraften som ändå finns i kärleken, även om den inte alltid räcker ändå, eller aldrig räcker för det är alltid något annat som måste till. Men den kan vara ett ljus i mörkret, något att klamra sig fast vid, något som kan göra vägen mot tillfrisknande värt kampen.

Tillit till dig av Barbara Voors handlar om Saga och Zacharias, stukade och vingklippta, sköra och svaga men med den starkaste av kärlekar. Fast hur är det med tilliten? Och hur går det när något som bara inte får hända ändå händer? En av mina mest älskade böcker, faktiskt (kanske har det något att göra med med den där Saga).

I Anna Jörgensdotters debutroman Pappa Pralin är det Andrea och Casper som dansar ömsom i takt, ömsom i otakt. Ätstörningar och missbruk kantar vägen och lyckan är både svår att fånga och lätt förgången. Det är mycket mörker och sorg men samtidigt är det något sällsynt levande över den här skildringen.

Gå din väg men stanna av Johanna Nilsson är fortsättningen på den hyllade debuten Hon går genom tavlan, ut ur bilden, och här lyckas hon med konststycket att gå in i mörkret med full trovärdighet men också låta hoppet leva. Jag läser den som en modig självbiografi där kärleken till sist ger den kraft som behövs att söka, få och ta emot den hjälp som faktiskt finns.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dessa. Tack för tips!

Mrs Calloway sa...

det var bra valda titlar. skulle vilja läsa alla tre. har läst annat av Barbara Voors och Johanna Nilsson

Sanna sa...

Johanna Nilsson har jag förstås hört mycket om men aldrig läst något av.

Maria sa...

Jag läste Johanna Nilssons debut men missade att uppföljaren var en uppföljare. Kanske skulle läsa.

Monika sa...

Okända böcker för mig, men så är jag inte så mycket för romantik :)

Åsa sa...

Kände inte till någon av dessa tre - tack för tips!

Lena sa...

Har inte läst någon av dessa.