lördag 10 oktober 2015

#dagensbokomslag dag 26-30

Det är kanske lite sent att sammanfatta de sista dagarna av bokomslagsutmaningen men det kan ju vara en trevlig påminnelse också. Jag planerar att ge mig på fackbokshyllorna här hemma i november. I så fall blir det biografier, litteraturvetenskap och mode, skulle jag tro.


Osminkat fanstyg av Anna Carlqvist. Natur och kultur 1996. Omslag av Elsa Wohlfart. Jag är inte helt förtjust i de olika typsnitten men annars tycker jag att den är väldigt snygg. Dessutom tyckte jag mycket om många av dikterna när det begav sig (nu är det länge sedan jag läste dem så jag vet inte vad jag tycker nu).


Klänningen av Ulla Isaksson. Albert Bonniers Förlag 1959. Omslag av Randi Fischer. Tyvärr är mitt exemplar blekt men annars är jag förtjust i hur de nästan geometriska fälten bildar kvinnotorson. En av mina favoriter bland Ulla Isakssons böcker är det dessutom (och jag hade kunnat ha med fler av dem för såväl innehållets som omslagens skull.)



Brideshead Revisited av Evelyn Waugh. Penguin. Omslagsfoto av Edwin Smith. Jag vet inte när den är ifrån, jag minns inte när jag köpte den men det där snirkliga järnsmidet var något jag verkligen uppskattade.



Sommarboken av Tove Jansson. Bonniers 1972. Omslag av författaren. En kyligt dimmig höstmorgon passade en sommarskildring med en lätt disig färgskala.



Vid musikens toner av Glen Burne. Hugo Gebers Förlag 1936. Omslag av Rachel Kasdan-Wiberg.Jag avslutade bokomslagsmånaden med denna dröm för musikälskare med själen fast i äldre tider, även om boken litterärt sett inte är någon höjdare.

Inga kommentarer: