måndag 14 september 2015

Korsetter i kvadrat

I en av min svärmors bokhyllor står en liten bok som heter Korsetten. Då och då när jag är där bläddrar jag i den - för teckningarna av korsetter och för formgivningen. Jag har spanat efter den under en del av mina bokletarraider men till sist föll jag till föga och beställde den på Bokbörsen. Den första säljaren kunde inte leverera den, fick jag meddelande om, men nästa skickade snabbt.

Så, vad är det då jag lockas av? Jo, detta:


Framsidan saknar såväl titel som författare, på bokens rygg återfinns titeln. Det är egentligen en jubileumsbok för två korsett/underklädstillverkare.


"Grafisk utstyrsel" - ett uttryck man nästan måste älska.


Korsetter och små textstycken.


Och fler korsetter.


Och ett par till.


Tillfällen när man bar dem.


Hjälpen man behövde för att sätta på sig dem.


Fler modeller och den större texten. Grafisk utstyrsel, var det ju.

Inga kommentarer: