torsdag 13 augusti 2015

Överraskningspaket


Plötsligt en avi i brevlådan, ett stort brev att hämta, vilket jag gör på väg till jobbet. Första arbetsdagen efter en lång semester, första förskolelämningen - och så halvspringandet uppför backarna där uthämtningsstället ligger, eftersom bussarna går i sommartrafik.

Tre oväntade böcker och så Göteborgsoperans generalprogram. Oväntade men välvalda - det var ju länge sedan jag läste Jeanette Winterson och Skymningsporten är kort och suggestiv, Mara Lees Future Perfect har jag helt glömt bort, trots att jag tyckte mycket om hennes förra roman Salome och Annika Koldenius Vi var alltid beredda har jag velat läsa men dragit mig för - barn som är sjuka och döende, barn som faktiskt dör har blivit väldigt svårt att läsa om sedan jag själv blev förälder. Men jag slår upp den, läser det inledande avsnittet och sedan rubriken eller om det är ett motto: "Döden tänkte jag mig inte så". Förvrängningen av Bo Setterlind får mig att rysa - och känna att jag måste läsa.

Så fort gick det alltså att fylla på hösthögarna...

Inga kommentarer: