tisdag 11 augusti 2015

Höstläsning

Ungefär mitt i semestern började jag planera höstens läsning och påbörjade det här blogginlägget. Sedan blev jag datorlös och delvis internetlös och kom av mig. Hösten kommer i det här fallet att inledas mycket snart, trots att det är nu det äntligen blivit sommarvärme - närmare bestämt om några dagar, då min semester tagit slut och jag förhoppningsvis avslutat min mycket utdragna omläsning av Monika Fagerholms Diva.

Av någon anledning är jag närmast uppspelt när jag gör upp mina mentala listor, vilket förvånar mig lite. Jag gillar hösten i grunden men just nu ser jag fram emot den främst av läsmässiga skäl - och så en hägrande körresa till Salzurg, då vi ska sjunga Mozarts C-mollmässa och en drös a cappellarepertoar. Nåväl, till höstläsningsplanerna hör detta.

Jag ska sätta tänderna i Elena Ferrantes självbiografiska romansvit som ännu inte finns utgiven på svenska. Hon har jämförts med Knausgård och jag sväljer betet och har redan beställt och fått hem My Brilliant Friend, som den första delen heter på engelska.

Jag ska läsa sista delen av Karl Ove Knausgårds Min kamp, så att jag äntligen blir klar med detta mastodontverk.

Modernista skickade ju en fantastisk snygg höstkatalog och därifrån tänker jag läsa åtminstone Vladimir Nabokovs Lolita och Ögonen, Linna Johanssons Lollo och Jessie Burtons Miniatyrmakaren.

Linda Skugges och Astrid Tollgårds andra bok tillsammans, Mot fyren, ser jag fram emot, trots att jag inte tyckte att deras förra var helt lyckad. Det är de litterära referenserna som lockar mest.

Jag är försedd med både en skaplig dos bildning och såväl flygel som piano och det är kanske därför jag är så nyfiken på antologin Varken bildning eller piano - Vantrivs borgerligheten i kulturen?

På Instagram dök det upp en bild av omslaget till Ulla Isakssons roman Klänningen och jag kände att det är dags att läsa om såväl den som de två andra favoriterna Kvinnohuset och De två saliga.

Och sedan kommer det säkert att dyka upp en massa andra böcker som ändrar prioriteringarna - so many books, so little time.

Inga kommentarer: