måndag 27 juli 2015

Tematrio - Så'nt som är blött

Eftersom sommaren regnar bort blir veckans Tematrio ägnad sådant som är blött - och det ska ingå i öckernas titlar. Jag var inne på "blod, svett och tårar" men kunde inte komma på någon titel som innehöll ordet "svett". Tårarna fick dock stanna.

Trilogin Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell är outsägligt sorglig och outsägligt viktig. Den är inte perfekt, den är ibland alldeles för full av stilistiska älsklingar som borde ha dödats men när det handlar om verkliga älsklingar som dödas och dör, i utsatthet och förnedring hos oss, alldeles nyss - ja, då bortser man från det. Läsning som gör ont. Här har jag skrivit om första delen.

The Well of Lost Plots av Jasper Fforde är en av mina favoriter bland hans mycket speciella böcker om Thursday Next. Thursday är agent inom en specialstyrka som hanterar litterärt relaterade brott och i denna bok specifikt den avdelning som hanterar brottslighet inuti böcker. Det är smart, roligt och bildat och det hela går i ett hisnande tempo.

Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson handlar, som så ofta hos henne, om destruktiva band och konflikter inom familjen och hur saker och ting har en tendens att upprepa sig genom generationer.

8 kommentarer:

Lena sa...

Har inte läst något bok i din trio, men Gardells bok vill jag verkligen läsa någon gång.

Boklysten sa...

Gardell har jag läst och Axelssons bok väntar i bokhyllan

Mrs Calloway sa...

Jasper Fforde måste jag läsa något av. fin trio!

Sanna sa...

Axelsson är väldigt skicklig! Och Fforde är underbar, jag har så roligt åt den serien...

Sara Pepparkaka sa...

Gardells trio gillade jag!

Robert W sa...

Dem har jag inte läst. Fiffigt att komma på Gardells bok.

Hanneles bokparadis sa...

Bra trio.

Monika sa...

Jag önskade det fanns fler översatta av Ffordes böcker. Har bara läst en men den var hejdlöst rolig :)