lördag 20 juni 2015

Tematrio - Stockholm

Den här veckans ämne för Lyrans Tematrio är Stockholm, staden där jag är född och uppväxt och där jag fortfarande bor. Den här veckan har jag dock tillbringat i en helt annan europeisk huvudstad, och det är därför jag är så sen med mitt bidrag.

Snöängel av Anna-Karin Palm har varit med förut i minst en Tematrio, men så är den också väldigt bra. Det är vintern 1985/86 i Stockholm och det är något underligt som pågår, liksom något pågick i staden ett par hundra år tidigare då Gustaf III mördades. I denna underbara intertextualitetsspäckade roman är staden något av en huvudperson, en konstant då allt annat flyr undan.

Kungsgatan av Ivar Lo-Johansson skildrar livet i 1920-talets Stockholm. Det är en brytningstid där motsättningen mellan landsbygd och storstad ställs på sin spets och den eftertraktade stadstillvaron visar sig vara betydligt hårdare och smutsigare än väntat.

I Johanna Nilssons samhällskritiska roman Rebell med frusna fötter studerar Stella på Handelshögskolan i Stockholm, mer för att lära sig om livet än för att bli ekonom. Vid sidan av studierna ägnar hon sig åt olika projekt, som en sorts motvikt mot den likriktade skolan. På så sätt rör hon sig mellan olika skikt och grupper i olika delar av Stockholm.

1 kommentar:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!