fredag 26 juni 2015

Inläst: Kvällarna, nätterna


Fotografi: Isabelle Pedersen
Jag är läsare, inte författare. Visst har jag skrivit några dikter och noveller, sådär som (nästan) alla läsande tonåringar har, men med några enstaka undantag var de inte särskilt bra. Mitt skrivande resulterar i brev, mail, blogginlägg och bokrecensioner och det brukar inte bekymra mig. En kväll när jag nattade mina barn var det ändå som om det plötsligt fanns en historia att skriva ned. Medan de somnade formulerade jag den och när deras andetag var jämna tassade jag ut ur rummet, svepte om mig min yukata och knapprade ned det hela på datorn.

Ett par månader senare fick jag se att en bekants bekant sökte idéer, texter, noveller och lite vad som helst till sin app och på vinst och förlust skickade jag in min novell. Jag är inte någon författare och att redigera text är inte min starka sida men efter ett par vändor var bearbetningen klar och resultatet inläst och idag har min historia premiär i Tempus Fugit, en app där man kan lyssna på pjäser och berättelser på de platser där de utspelar sig.

Kvällarna, nätterna handlar om en sommar och om en vänskap som är perfekt men inte som den borde vara, om kylan och mörkret som kan finnas på insidan, trots att sommarkvällarna är varma. Den utspelar sig på Södermalm kring Mariaberget och det är jag själv som har läst in den.

Här finns Tempus Fugits hemsida.

Här och här kan man ladda ned appen.



Inga kommentarer: