fredag 5 juni 2015

Böcker som lockar till läsning av annat

I vår känns det som om jag läser extremt många böcker som får mig att vilja läsa andra böcker, att läsa om böcker och att rent allmänt vilja läsa mer. Den främsta orsaken är ju att jag inte bara läst skönlitteratur, även om också romaner kan locka till läsning av andra romaner.

Först var det Reading Lolita in Tehran av Azar Nafisi, årets första litterära memoarer, som fick mig att vilja läsa om Lolita och en hel del annat och You or Someone like You av Chandler Burr, vilket faktiskt är en roman om en improviserad läsecirkel som blir till flera och där jag naturligtvis vill läsa eller läsa om flertalet av de cirklade böckerna.

Och så var det Husmoderns död och andra texter av Sara Danius, som fick mig att vilja läsa/läsa om Proust och Joyce och Mann. Sedan Maria Margareta Österholms doktorsavhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar - skeva flickor i svenskspråkig prosa 1980-2005, som fick mig att vilja läsa om Monika Fagerholms Diva och Den amerikanska flickan.

Den här veckan har det blivit två till - Samantha Ellis litterära memoarer Mina hjältinnor, där vartenda kapitel väcker egna litterära barndomsminnen till liv, liksom lusten att själv läsa om alla böckerna jag älskade som barn och tonåring. Nu vill jag läsa mer Austen, fastän jag tillhör Team Brontë, och läsa om Borta med vinden och - faktiskt - Lace.

Slutligen Kom, madame, fru av Carl-Göran Ekerwald, där Vilhelm Ekelund dyker upp mest överallt - för mig är Vilhelm Ekelund i stort sett "Då voro bokarna ljusa" men för ett antal år sedan gav mig min svärmor hans samlade dikter i två band och nu är det kanske dags att de slutar samla damm i hyllan?

Inga kommentarer: