torsdag 23 april 2015

Världsbokdagen

Idag är det världsbokdagen, en dag som jag normalt sett inte bryr mig så särskilt mycket om; min läsning styrs av helt andra parametrar. I år har jag däremot blivit påmind om den på olika sätt gång på gång.

På barnens förskola uppmanades barnen att ta med sig sina favoritböcker med anledning av världsbokdagen och sexåringen valde naturligtvis sin tjockaste faktabok om dinosaurier (tyvärr är den urtråkig enligt de flesta andra). Medan lillebror, som inte ville välja någon bok, åt klart sin frukost läste han lite i den och visade bilder och tyvärr blev boken kvar i köket - vilket upptäcktes när vi var framme vid förskolan. Efter lite tvekan bestämde jag mig för att springa hem och hämta den, trots att jag då skulle komma väldigt sent till jobbet men en räddande ängel i form av en annan mamma skjutsade mig hem, tillbaka till förskolan och sedan till pendeltåget. Tror ni att det lästes något i dinosaurieboken? Icke - eller jo, jag läste ju ur den vid nattningen.

Jag läser ju nästan bara böcker från Sverige, Storbritannien och U.S.A. men av en ren slump var det en spansk bok jag läste på väg till kontoret (Marina av Carlos Ruiz Zafón). Däremot var det ingen slump att jag när den var utläst fortsatte med Natsume Sōsekis I am a Cat - den hade jag ju med i min Tematrio häromdagen. Men begreppet världsbok är egentligen ganska konstigt, precis som världsmusik.

Slutligen ska jag passa på att göra lite reklam för Botkyrka internationella bokmässa, som invigdes ikväll. Imorgon är det inte några programpunkter för allmänheten men på lördag desto fler på Hallunda bibliotek och Folkets hus. Själv kommer jag inte iväg - fyraåringen har precis fått vattkoppor.

Inga kommentarer: