tisdag 17 mars 2015

Tematrio - Vilja-läsa-böcker

Tre böcker som jag skulle vilja läsa är det Lyran frågar efter i veckans Tematrio och trots att det är så lätt är det också så svårt, dels att begränsa sig till tre, dels att det inte blir samma tre som t.ex. Tematrion med sådant jag borde ha läst.

Sara Danius Husmoderns död och andra texter borde vara på väg hem till mig nu och den ser jag verkligen fram emot att läsa. Jag tänkte önska mig den i julklapp men det blev aldrig av (hoppsan, den var ju med i julklappstrion) men snart kan jag gräva ned mig i dessa blandade essäer.

Sista delen av Karl Ove Knausgårds Min kamp vill jag också läsa och det ska jag göra snart men den känns så väldigt tjock och den där drygt hundrasidiga insprängda texten om Hitler känns inte särskilt lockande. Så kanske ett vill läsa men med viss tvekan?

Slutligen vill jag läsa Den vita staden av Karolina Ramqvist. Flickvännen var intensiv, spännande, och väldigt. väldigt snyggt skriven med alla detaljer som perfekt passar in i den på ytan fläckfria tillvaron och jag hoppas att fortsättningen är lika bra.

8 kommentarer:

Sanna sa...

Knausgård känner jag mig väldigt skeptisk till... Det känns som ett för stort projekt att ta tag i!

Lena sa...

Du har bara böcker som jag inte läst.

Ugglanoboken sa...

Min kamp är jag nyfiken på, men det känns som om det är väldigt många delar... Får se om det blir av någon gång.

Unknown sa...

Tre intressanta titlar. Men jag tveksam över Knausgård, känns lite övermäktigt med alla dessa sidor.

Lyrans Noblesser sa...

Danius tror jag är intressant.

Helena sa...

Har hört om de två sista författarna, men inte blivit så sugen. Läser oftast en helt annan typ av böcker :)

Boklysten sa...

Knausgård är jag nyfiken på.

Saga sa...

Det är lite lustigt med Knausgård, för jag vet inte om jag egentligen kan rekommendera någon att läsa hans Min kamp och läsningen går för mig sällsynt långsamt men samtidigt tycker jag att han är oerhört skicklig i sitt minutiöst detaljerade skildrande av vardagligheter så att de blir till något lite mer. Och eftersom jag läst de första fem delarna är det självklart att jag ska läsa den avslutande - det är bara en fråga om när.