fredag 27 juni 2014

Pärlhalsband och pussel

Jag läser böcker som lägger sig på rad som stora pärlor i ett pärlhalsband men om jag kisar lite går de in i varandra, dubbelexponeras, faller isär och blir till ett pussel. Ett pussel av spegelskärvor att se mitt 1990-tal genom. Martina Lowdens Allt med orden, språket, böckerna som får mig att minnas min första pojkvän. Vi var en annan sorts bokstavsbarn men ändå så lika. Och Sandra Beijers Det handlar om dig om en helt annan sorts första kärlek, samtidigt så lik vad gäller besattheten. Därefter Linda Skugges 40 - constant reader, ett vadande i ensamhet och utanförskap, då som nu. Och just nu Ester Roxbergs Antiloper där mörkret kilar in sig, sänker sig. Det är så svårt att skriva om dem, så svårt att separera deras dikt från mitt liv och kanske också deras liv. Allt går i varandra, dubbelexponeras, trippelexponeras, faller isär igen och igen.

Annars brukar maj vara min tyngsta månad men nu är det slutet av juni som fylls av akut nostalgi och längtan tillbaka till något som egentligen var ganska hemskt men ändå i backspegeln ter sig som en början.

Inga kommentarer: