torsdag 24 april 2014

Tematrio - Världslitteratur

Det är inte så att jag inte förstår vitsen med världsbokdagen, att rikta blicken mot litteratur som ofta förbigås, litteratur som kommer från andra delar av världen än den egna - men så är ju begreppet definierat av oss i Europa och U.S.A. Världen är de andra, världslitteraturen de andras, liksom världsmusiken, och jag tycker att det finns något ganska otrevligt med det. Samtidigt är jag ju oerhört snäv i min läsning när det gäller författarnas ursprung och skulle verkligen behöva gå utanför mina egna ramar.

Lyran vill ha tre exempel på bra texter från jordens alla hörn till den här veckans Tematrio och här är mina tre:

Agaat av Marlene van Niekerk är en av de bästa böckerna jag läst de senaste åren. Det är egentligen en förfärlig historia, så fylld av bitterhet och återhållet våld, men ändå så bra och med ett märkligt hoppfullt ljus, trots allt. Djupt inne i hatets kärna gömmer sig kärleken, den svikna men ändå levande. Ett Sydafrika i omvandling och en relation mellan matmor och hushållerska som förändras genom åren, med nya avgrunder som öppnas om och om igen.

Half of a yellow Sun av Chimamanda Ngozi Adichie skildrar inbördeskriget i Nigeria i slutet av 1960-talet. I centrum finns de välbärgade tvillingsystrarna Olanna och Kainene och deras familj, vänner och tjänstefolk som alla drabbas på olika sätt av kriget. De fattiga har det naturligtvis svårast men även de privilegierades tillvaro blir ganska hård och när den yttre världen skälver skakas också deras relationer i sina grundvalar.

The Setting Sun av Osamu Dazai gavs ut 1947 och handlar om en familj - mor, dotter och son - som förlorat sina pengar och nu befinner sig i ett ingenmansland mellan sin forna aristokrattillvaro och det moderna Japan. Det är en symbolfylld och lågmält berättad historia om en brytningstid för Japan - solnedgången i soluppgångens land.

2 kommentarer:

Helena sa...

En halv gul sol har jag tänkt att läsa, förr eller senare...

Freja sa...

Jag har inte läst nån av dem, tack för tips!