tisdag 18 mars 2014

Tematrio - Snyggingar

Den här veckan är det snygga böcker Lyran vill ha exempel på och jag är tillräckligt ytlig - eller intresserad av bokomslag - för att undra hur sjutton jag ska kunna välja? Efter många om och men blev det tre omslag där det bara finns text - titel, författare och förlag, men de är allt annat än tråkiga. Helst hade jag haft tre stycken i vitt, rött och svart men jag hittade ingen som platsade.

Egentligen säger de kanske inte så mycket om innehållet men jag tycker att de är vackra och då får det bli de. Det vore ju roligt om jag visste vad de olika typsnitten heter men det gör jag inte så bilden får i princip tala för sig själv.

Edit. Marcusbiblioteket, som gillar olika slags gåtor, har på eget initiativ letat och funnit två av typsnitten eller mycket nära släktingar.


Dikter av Hjalmar Gullberg - formgiven av Karl-Erik Forsberg, troligt typsnitt: Goldenbook Bold
Härdarna av Karin Boye - formgivare ej angiven, typsnitt: ännu ett mysterium
Deliria av Mare Kandre - formgiven av Marie Sterte, troligt titeltypsnitt: Gotico Black

Men det finns ju massor av vackra bokomslag och vill man se några fler av mina favoriter kan man titta härhär, här och här.

6 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Det enkla är ofta också det snyggaste!

Freja sa...

Enkelt stilrent vackra! Som boknörd tycker jag att ord och bokstäver är vackra i sig själva, så jag gillar dina omslag skarpt!

marcusbiblioteket sa...

Fina!!

Jag skulle gissa att:

Gullberg är "Goldenbook gold" (vilket är komiskt med tanke på Hjalmars efternamn och yrke) http://www.fonthaus.com/fonts/marksimonson/goldenbook/bs100123

Kandre (titeln) är "Gotico black" http://www.myfonts.com/fonts/grouptype/gotico-black/black/

Och det närmsta jag kommer något som har ett sånt distinkt "d" som i "Härdarna" är "Champion script" men gemena "r" och versala "H" stämmer inte. Vilken frustration!!! http://www.myfonts.com/fonts/parachute/pf-champion-script-pro/


Saga sa...

Marcus, du är otrolig! Men det här är ju verkligen ditt område i och för sig.

marcusbiblioteket sa...

:) Du vet ju hur mycket jag gillar såna här "gåtor" eller vad man ska kalla det. Speciellt när du valt så snygga. Boknördars sudoku..

Helena sa...

Himla snyggt typsnitt på Gullbergs bok!