tisdag 4 mars 2014

Tematrio - Bokrea


Jag har ännu inte besökt någon bokhandel under årets bokrea men när Lyran har bokreatema räddas jag av orden "tidigare års rea". Egentligen skulle jag vilja berätta om vad jag köpt när antikvariat haft halva priset på allt eller enhetspris på tio kronor per bok men jag tror att jag måste hålla mig till den bokrea som alla menar när de talar om "bokrean". Jag engagerade mig mycket ett tag, tyckte att den blev sämre och sämre och sedan tappade jag intresset och hamnade där jag är nu, där jag hör hemma - bland bibliotekslånarna och second handköparna. Det är inte jag som håller bokbranschen uppe, kan man med fog säga, och ibland ger det mig dåligt samvete - varför lägger jag inte mer av mina pengar på det som verkligen betyder något? Men det var inte det jag skulle skriva om, utan tidigare års reafynd.

Det är symptomatiskt och patetiskt att det är till mitten av 1990-talet jag måste bege mig för att verkligen finna dem.

Bokhandeln i Fältöversten brukade (brukar kanske fortfarande) hoppa över reakatalogerna och sänka priset på samtliga böcker med 40 eller 50%. Där stod jag en mycket tidig och kall morgon och köade för att kunna fånga in så många band som möjligt av Nordisk kvinnolitteraturhistoria, ett verk jag absolut inte hade råd att köpa till ordinarie pris, och som jag tyvärr använt alldeles för lite genom åren. Men det finns där i hyllan.

Monica Ahlgrens genombrottskok- och inspirationsbok Rosendals Trädgårdscafé, som med sitt stora format, matta papper och pretentiösa betraktelser vid sidan av recepten på kakor och mat, var något helt nytt.

Det var två, det. Det tredje är nyare, för bara kanske sex år sedan slog jag en snabb lov första readagen på NK:s bokhandel - de hoppade också över traditionell katalog och sänkte priset på allt. Då köpte jag fem delar av Prousts På spaning efter den tid som flytt i pocket.

Nej, jag är inte någon vanlig bokreakund. Eller också har jag bara förträngt de fynd jag faktiskt gjort.

2 kommentarer:

Monika sa...

Kokböcker är alltid bra att ha :)

Helena sa...

Skulle önska fler bokreor av den typen :)