tisdag 4 februari 2014

Tematrio - vinterväder


Den här veckan söker Lyran böcker som utspelar sig på vintern. Eftersom läget fortfarande är kaotiskt gör jag det lätt för mig igen. Det får bli två böcker jag läst relativt nyligen och en gammal favorit.

Available Dark av Elizabeth Hand utspelar sig i Finland och på Island, snö, is och hotande död. Koncentrerat, fokuserat, grymt och vackert (ja, jag återkommer alltid till hur Elizabeth lyckas skapa någon sorts skönhet i det fruktansvärda).

Snögloben av Amanda Hellberg inleds på en engelsk herrgård i snöstorm. Inte bara offrets närmaste utan även poliserna blir fast lite längre än vad de skulle önska och Maja Grå får sina alldeles egna ledtrådar, som vanligt.

Tragedi på en lantkyrkogård var den första av Maria Lang deckare jag läste och fortfarande en av mina absoluta favoriter. Puck och Einars idylliska julfirande hos en släkting avbryts av ond, bråd död.

Min förra Tematrio med samma ämne finns här.

1 kommentar:

Monika sa...

Just det, hur har jag kunnat glömma att köpa Snögloben?!