fredag 17 januari 2014

Tre

Det känns mycket märkligt att inte bära runt Donna Tartts The Goldfinch längre. Den är så tung och jag har varit så rädd om den de nästan fyra veckor den tagit mig att läsa, att det är både en lättnad och en saknad rent fysiskt. Därtill glömmer jag faktiskt bort att jag läst ut den och ser ram emot att läsa vidare - då är det en annan sorts saknad som inträder.

Sedan jag läste ut den i onsdags har jag hunnit med två korta böcker - Främlingsleguanen av Martina Montelius och Allt jag önskar mig av Gregoire Delacourt - och plötsligt känns det som om januari inte nödvändigtvis måste bli ett lågvattenmärke vad gäller antalet utlästa böcker. Dessutom känner jag mig lite nöjd med att ha läst en av födelsedagsböckerna och en av julklappsböckerna samt en lånebok jag haft ett tag och en liten, liten spridning vad gäller språk och författarens kön och hemland (jag har ju tänkt läsa en hel del Knausgård i år - mitt sätt att kvotera in manliga författare utan att göra allt för stort avkall på kvaliteten).

Vilken dag som helst lyckas jag kanske knåpa ihop en liten recension också, nu är ju det värsta på jobbet över för i år och snart har vi ett tak också.

Inga kommentarer: