lördag 4 januari 2014

Årsbokslut 2013 - topplistan

Även om 2013 inte var ett lika bra läsår som 2012 när det kommer till hur bra böckerna jag läste var fanns det ändå ett antal som var riktigt bra. De böcker som fått komma med här är bara sådana jag läste för första gången, inga omläsningar, och de är inte rangordnade utan bara sorterade i utläsningsordning.

Lola uppochner av Monika Fagerholm är inte hennes bästa bok men ändå en läsvärd resa in i det till språk och stämning synnerligen hemtama Fagerholmland.

The Distant Hours av Kate Morton var den första jag läste av hennes hittills fyra romaner och innan året var slut hade jag läst samtliga. Det är sorgligt och hemskt, kanske lite väl sentimentalt men åh, vad jag trivs bra med dessa överdoser av svunna tider.

Hon är inte jag av Golnaz Hashemzadeh är historien om hur man tar sig från en sorts samhällets botten som invandrare och till dess motsvarande topp som konsult på en välrenommerad firma - och vad den resan kan kosta en på det personliga planet, när man ska uppfylla andras drömmar och vara en symbol och kanske ett alibi, sällan eller aldrig sig själv.

Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn skildrar ett år i Karin Boyes liv och jag var lite rädd för att läsa den, eftersom jag hade så höga förväntningar men det gick bra och den gav mig en hel del att fundera på.

Skuggland av Jonas Brun vann Sveriges Radios Romanpris 2013 är deckare och nostalgitripp men mest en roman om tvåsamheten i vänskap och kärlek och den sköra gränsen däremellan.

Available Dark av Elizabeth Hand är en kriminalroman i en egen division, liksom hennes Generation Loss. Det är så koncentrerat och intensivt, så hög densitet, så oerhört visuellt beskrivet och så paralyserande i hur hon lyckas göra det mest fruktansvärda... vackert.

Ingenting kan hindra natten av Delphine De Vigan är en skrämmande och vacker berättelse om en dysfunktionell familj och hur det som sker lever vidare och påverkar i generationer. En på samma gång respektfull som utlämnande biografi över en mor som inte var som andra.

Before I Go to Sleep av S.J. Watson är en thriller som jag bara inte kunde sluta läsa. En kvinna som varje morgon vaknar med alla sina minnen utraderade och hur hon med hjälp av en dagbok pusslar ihop mer och mer. Men vem kan man lita på när man inte ens kan minnas vilka de är?

Inga kommentarer: