söndag 5 januari 2014

Årsbokslut 2013 - årets...


Årets förändrade läsbeteende: En femtedel av böckerna jag läst har varit e-böcker, lästa på min iPhone. Det är visserligen inte de absolut längsta men det handlar inte bara om de tunnaste heller.

Årets kompletta författarskap: I januari läste jag The Distant Hours av Kate Morton och i december läste jag hennes The Forgotten Garden. Däremellan hann jag med hennes två andra romaner. Det skulle kunna vara årets överdos men jag skulle lätt kunna läsa ett par till.

Årets tegelsten: Tornet av Uwe Tellkamp som jag inte hann läsa ut förra året.


Årets bibliotek: The Bodleian Library i Oxford, som jag bara såg en väldigt liten del av men i alla fall.

Årets utlottnings/tävlingsvinster: Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn hos Boktipset och Flickan på tavlan av Rebecka Åhlund hos Rabén & Sjögren.

Årets signerade bok: Snögloben av Amanda Hellberg som jag fick signerad på Bokmässan och levererad per post.

Årets hjälpsamma författare: Amanda Hellberg som gav mig inte bara ett eller två utan en hel lista med tips på vad man bör passa på att göra i Oxford.


Årets litterära miljö: Oxford, Oxford, Oxford - what else?

Årets bokbyte: Jag bytte till mig Elsa Billgrens Vintage av Elsa Billgren mot UnderbaraClara - Vintagepimp och hemmafix av Clara Lidström och var väldigt nöjd med bytet.


Årets givna bok: En Penguin Classic som de ska se ut till en som älskar dem.

Årets besvikelse: Pain, Parties, Work: Sylvia Plath in New York, Summer 1953 av Elizabeth Winder kunde ha blivit något fantastiskt om hon vågat göra som Jessica Kolterjahn och skriva en litterär fantasi i stället för någon sorts till överdrift utdraget reportage med tonårstidningskänsla. För det finns där, då och då, ett fras och ett bubbel, något hektiskt när hon släpper källhänvisningarna och går in i sin Sylvia Plath.

Årets gästspel: Jag recenserade en bok på dagensbok.com.

Inga kommentarer: