fredag 27 december 2013

Årets givna julklappsböcker

Nej, "givna" i rubriken betyder inte självklara utan helt enkelt de jag själv och min familj givit andra. Det är en blandad trave, kan man kanske säga.


Min man och min far fick varsitt exemplar av Mina minnesbilder där Birgit Nilsson presenterar bilder och historier ur sitt liv, utgiven 1971. Själv tycker jag att det är väldigt roligt att följa henne på det sättet.

Min man fick också Liknelseboken av P.O. Enquist, eftersom han uppskattat Enquists tidigare böcker. Själv är jag ganska ambivalent.

Min svärmor fick Ingenting kan hindra natten av Delphine De Vigan samt Vända blad av Julie Jezequel, båda från Sekwa.

Barnen fick som sagt Solägget av Elsa Beskow - vi får se om apelsiner plötsligt seglar upp som favoritfrukt här hemma.

En av barnens kusiner fick Fiskar - en del av Bonniers gamla uppslagsverk om djur. Han önskade sig böcker om fiske och fiskar och när jag hittade den här i en välgörenhetsbutik var den väl inte precis det jag hade tänkt mig men alltid något som kan komplettera andra böcker.


En syssling kommer att få Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore.

Inga kommentarer: