måndag 4 november 2013

Tematrio - Ungdomsböcker


Den här veckan vill Lyran att vi ska berätta om tre bra ungdomsböcker. De bästa umgdomsböckerna jag läst på sistone tycker jag mig ha skrivit om här och där och i stället tror jag att jag ska låta mitt kvartssekel yngre jag få välja. Alltså: här är tre ungdomsböcker jag tyckte var bra när jag befann mig i målgruppen för dem, därmed inte sagt att jag tycker illa om dem nu, men en av dem har jag inte läst sedan dess.

Tretton år av Judy Blume var en sådan där bok som fanns med i reklamutskicken från bokklubben Läslusen (tror jag). Jag läste om den och trånade efter den men jag fick ytterst få böcker och på biblioteket köpte de inte in den.Till sist köpte jag den själv, som en skolstartspresent, om jag minns rätt. Om att börja på högstadiet, oroa sig för kompisar och killar - men också om när föräldrarnas äktenskap tar slut. Det finns en fortsättning med den inte så fantasieggande titeln Fjorton år (i original heter de Just as Long as We're Together respektive Here's to You, Rachel Robinson).

...annars dör man av Deborah Hautzig är en tidig ätstörningsskildring försedd med ett efterord av en läkare, eftersom den är från en tid då anorexi inte var något alla kände till. Det är en på sätt och vis ordinär berättelse från friskhet över insjuknande och förnekelse till sjukhusvistelse och så småningom en ljusning men jag tyckte att den var väldigt bra.

Janne, min vän är den jag nog måste inse är den bästa av Peter Pohls böcker, även om mitt hjärta egentligen klappar mer för Alltid den där Anette. Det är 50-tal på Söder i Stockholm och in i Krilles liv cyklar Janne, som är som ingen annan. Livet blir aldrig som förr för Krille - och kanske inte heller för den som läser om honom och Janne, mästercyklisten med tusen hemligheter.

Böckerna på bilden är de som nämns i texten, Tretton år just det exemplaret, de andra läste jag först som biblioteksböcker men kände att jag var tvungen att äga.

5 kommentarer:

Helena sa...

Vilka minnen som återkommer :) Håller med om hela Peter Pohl-biten. Tyckte också om annars dör man...

Lena sa...

Har inte läst någon av dessa!

Ugglanoboken sa...

Roligt att du väljer utifrån ditt yngre jag! :-)

Monika sa...

Har inte läst någon alls av dessa. Smart att välja böcker från ens egen tonårstid :)

Zelly sa...

Har inte läst någon av dessa så tack för tipset :)