lördag 9 november 2013

Presentbok

Idag har vi varit på fyraårskalas och när det önskades böcker sade jag till barnen "vi får se vad vi har på lager", eftersom jag ständigt har ett lager av böcker som kan ges bort i present, såväl begagnade som nya. Till min ganska stora förvåning sade snartfemåringen "jag tycker att vi ska ge honom boken om Nalle Puh". Jag protesterade lite, sade att det nog inte är så att kompisen läser* kapitelböcker än men fick till svar att "han kan läsa första kapitlet" och vad annat kunde jag säga än att jag skulle prata med föräldrarna?

Så det gjorde jag, och i och med att snartfemåringen är en stor förebild för fyraåringen kommer det nog att bli bra, även om den får ligga på en hylla och mogna ett tag. Men jag är väldigt glad över förslaget, över att böcker är så självklara för mina barn, precis som jag vill att de ska vara.

Annat på temat: min mor, som passar dem en del, undrade hur mycket vi läser för dem egentligen, eftersom vi har hur många böcker som helst och de tycks kunna alla utantill. Och jag spinner som en mycket nöjd och belåten katt.

*Med "läser" avser jag egentligen "får läst för sig".

Inga kommentarer: