lördag 16 november 2013

Att söka eller inte söka

Nu när jag mailat min ansökan till lyssnarjuryn för Sveriges Radios Romanpris kan jag börja fundera över om jag ska söka en av platserna som bloggambassadör för Bokmässan 2014. För en gångs skull försöker jag vara lite strukturerad när det gäller mig själv.

Det positiva med att vara med:

Det verkar väldigt roligt.
Det ger mer av det sociala som jag tycker är det bästa med bloggandet.
Jag kommer att komma iväg till Bokmässan.

Det negativa:

Det tar en hel del tid.
Kommer jag ens att ha möjlighet att vara i Göteborg fyra dagar i slutet av september nästa år?
Det är något att leva upp till - kan jag det?

Det som talar mot att jag skulle komma med:

Jag har aldrig varit på Bokmässan - hur vara ambassadör för något man egentligen inte känner till?
Jag har en synnerligen onischad blogg.
Jag vet inte om jag läst en enda brasiliansk bok.

Det som talar för:

Jag har aldrig varit på Bokmässan - att söka då är väl tillräckligt galet för att man ska få en chans, och jag kan ägna en stor del av förarbetet just åt att ta reda på hur man får ut så mycket som möjligt av dessa dagar som förstagångsbesökare.

Hmmm, det är nog lika bra att låta bli. Eller så ska jag låta bli att vara strukturerad.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Jag tycker ju såklart att du ska göra det som känns bäst för dig. Men här kommer ändå några invändningar mot dina nackdelar:

1. JA du kan leva upp till det.

2. Du kan ju hitta på en nisch till din ansökan, skriva att du vill nischa in dig på en viss sak under året som bloggambassadör. Det kan ju vara just en sån sak som att vara förstagångsbesökare. Eller något annat du kanske vill skriva om. Du behöver ju inte ändra hela bloggen. Bara ha det som en återkommande punkt. Musik och musiker i litteratur? Bokmässan i sig (mailintervjua folk om mässan, skriva om dess bakgrund, skriva om all bevakning du tagit del av, dina förberedelser osv.) Barnboksillustrationer? Jag tror absolut du skulle kunna komma på något tema att återkomma till.

3. Jag hade inte läst en enda rumänsk bok inför mitt ambassadörsår.

4. Det går ju bra både att komma på torsdagen och att åka hem på söndagen. Många åkte hem relativt tidigt på söndagen. Du kan ju till och med åka hem lördag kväll! Det är ju inte hela världen.

Jaja jag vet att jag tjatar, och jag om nån vet ju att roliga saker också kan vara stressande. MEN: du skulle göra det jättebra! Och jag tror du skulle ha kul också.

Saga sa...

Tack så mycket för så gott som omedelbar feedback! Och egentligen hade jag redan bestämt mig för att gå emot det rationella - jag har så lätt för att hitta det negativa, se det omöjliga. Nu söker jag så får någon annan bedöma mig och fatta beslut. Det riktigt jobbiga är om det skulle krocka med en körresa men nästa år blir det nog inte någon lång sådan i alla fall.