torsdag 3 oktober 2013

Oxfordresan, dag 4

En del av Bodleian Library jag bara sett från utsidan.
Den hellediga fjärde dagen inleddes med språngmarsch från bussen för att hinna till den första guidade turen på Bodleian Library - vi hann men den visade sig vara inställd, så vi köpte biljetter till nästa tur en timme senare. I mellantiden hann jag med ett kort återbesök hos mumierna på Ashmolean Museum (jag är väldigt fascinerad av mumier, samtidigt som jag tycker att de är väldigt obehagliga, en dubbelhet som finns kvar sedan barndomen).
Fönstren i den allra äldsta delen.
Vanliga dödliga får tyvärr inte se så väldigt mycket av det fantastiska biblioteket men man får biblioteks- och universitetshistoria och några glimtar av de äldsta delarna i alla fall.

En skylt jag gillade.
Efter detta besök fortsatte jag med ett tematiskt ordnat antropologiskt museum som var överväldigande i sitt myller av föremål. Lätt överväldigande var också det hundratal mellanstadieelever som myllrade runt där och det var väldigt skönt att sätta sig ned och inta high tea med Dorothy Sayers Gaudy Night (Kamratfesten), som ju utspelar sig i Oxford, som enda sällskap.

Boken kan anas längst ned till vänster.
Det blev dock en del rännande fram och tillbaka, eftersom jag för en gångs skull glömt min karta och min lista med tips och adresser på hotellrummet.

Den tjusiga grinden till ännu ett college.
Vid det tredje eller femte besöket på Blackwell's köpte jag dock inte några böcker utan bara vykortsboxar - den ena med Penguinomslag och den andra med Vogueomslag som motiv. Problemet är, att jag nog aldrig kommer att kunna förmå mig att skicka några av dem.

Naturligtvis lånade bilder av de där vykortsboxarna.
Den tidiga kvällen tillbringade drygt halva kören på evensong i Christ Church Cathedral - äntligen fick vi höra den änglalika gosskören och den helt sjungna mässan.

Christ Church på gränsen till skymning.
Den enda röda näckrosen i dammen.
På väg till restaurangen där vi skulle äta middag fick också några av oss höra den speciella typ av klockringning som är en mycket väsentlig del i den annan bok av Dorothy Sayers - The Nine Tailors (De nio målarna). Det är ett märkligt matematiskt uträknat mönster av klockor som jag inte kan påstå att jag begriper men som det var intressant att få höra.

Inga kommentarer: