fredag 16 augusti 2013

Kort uppdatering

Bloggen fortsätter föra en tynande tillvaro, trots att semestern är slut och vardagen återkommit. Jag skyller på efterdyningar och en fest som ska planeras men egentligen är det nog bara bristande motivation. När högarna blivit för stora är det svårt att ta itu med dem, att sätta en prioriteringslista och sålla i tankarna, åtminstone är det så för mig.

Därtill går själva läsningen ganska dåligt. Nu, när Wolf Hall av Hilary Mantel precis givits ut på svenska och superlativerna åter haglar, undrar jag om det är samma bok jag försöker läsa. Jag ska ta itu med den igen nästa vecka, tror jag, men jag drar mig verkligen för det. Liksom jag drar mig för att fortsätta läsa Boyebiografin Drabbad av renhet av Margit Abenius.

Halva augusti har gått och jag har läst ut en enda bok, det är ganska talande för att något inte alls står rätt till. Sofi Oksanens När duvorna försvann bjöd dock på såväl förnyelse i hennes författarskap som överraskningar i själva boken. Just nu tampas jag med en omläsning av Karin Boyes Kris, som jag bitvis tycker mycket om, bitvis tycker rejält illa om. En lisa för själen interfolierad med taggtråd.

Egentligen skulle jag nog behöva något som läser sig självt just nu, strunta i mina läsborden och måsten och gå på ren och skär lust, men det känns inte som om det heller skulle fungera. Something is very rotten.

Inga kommentarer: