lördag 22 juni 2013

Sommarläsning


Så här vid midsommar börjar jag i alla fall ana att semestern närmar sig, och därmed bör väl sommarläsningen planeras. Jag har under några veckor lagt böcker i en trave, läst någon av dem, tagit bort någon, lagt dit ett par till, läst dem o.s.v. och just nu ser högen ut så här. Det är egentligen bara en av dem som jag specifikt tänkt att "den ska jag läsa i sommar" men annars är det ju de böcker jag tänkt läsa snart och det är ju faktiskt sommar nu. Det är fem omläsningar och en bok som jag nog bara kommer att läsa några kapitel ur.

The Tenant of Wildfell Hall av Anne Brontë har jag läst en gång och det är bra längesedan nu så jag tror att det är dags för en omläsning.

Min syster Sophie av Guy Burt var jag väldigt förtjust i för nästan tjugo år sedan och jag vill läsa om och se om den håller.

...Och bli ett vackert lik av Maria Hede är fortsättningen på Evelyn Spöke och efter en del diskussioner om ätstörningsskildringar vill jag läsa om främst Evelyn Spöke men också fortsättningen, som jag bara läst en gång tidigare.

Wolf Hall av Hilary Mantel är den tänkta sommarboken, en bok som såväl prisats som tilldelats priser (i min värld är detta inte synonymer) och som jag har höga förväntningar på.

Mortal Love av Elizabeth Hand har jag köpt för att jag varit så fascinerad av och förtjust i författarens böcker  om Cass Neary (Generation Loss och Available Dark) och det kan hända att jag blir besviken, efetrsom det här är något helt annat. Å andra sidan vet jag ju att det är något helt annat.

Drabbad av renhet av Margit Abenius behöver jag läsa om för att friska upp mitt Karin Boye-biografi-minne.

Slutligen boken jag sannolikt inte kommer att läsa mer än enstaka kapitel ur: The Brontës in Context av en mängd Brontëexperter med Marianne Thormählen som redaktör. Jag tror nämligen inte att jag klarar av flera hundra sidor litteraturvetenskaplig text på engelska längre, tyvärr.

Inga kommentarer: