lördag 8 juni 2013

Avdelningen undanflykter

På sistone har jag läst några böcker som hänger ihop eller snarare har olika beröringspunkter med varandra och när jag ska skriva om dem är det svårt att separera dem från varandra i det tankekluster som bildats. Rona Jaffes The Best of Everything tecknar en fyllig skönlitterär bild av det yrkesliv gästredaktörerna i Pain, Parties, Work: Sylvia Plath in New York, Summer 1953 nosar på och det decennium författaren Elizabeth Winder försöker fånga tidsandan av. Samtidigt flätas Pain, Parties, Work... för mig ihop med Den bästa dagen är en dag av törst, eftersom båda skildrar en ganska kort tid i två för tidigt döda poetissors liv men samtidigt är de nästan så olika de kan bli. Och därtill Karin Boyes För lite som ju också hör dit genom författaren men samtidigt är något helt annat igen.

På något sätt lyckades jag skriva om Jessica Kolterjahns bok men nu sitter jag fast i en sörja av texter som går i varandra men som bara jag förstår logiken i. Ja, ja, det ordnar sig väl. Eller kanske inte.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Jag hörde på Lundströms bokradio att det var poppis med att recensera flera böcker samtidigt förr i världen, exempelvis om de har en liknande tematik. Du kanske ska vara lite retro?

Saga sa...

Det görs ju ibland fortfarande men det skulle nog bli extremt långt och rörigt i det här fallet. Annars gillar jag retro.