fredag 3 maj 2013

En bagatell

I några månader har jag varit med i Booked men alltid varit lite för sen när de intressanta utskicken kommit så min premiär för Bookedläsning fick bli när man med anledning av Världsbokdagen lät alla som ville ladda ned Restips för utomjordingar, en samling citat av vad barn mellan åtta och fjorton tycker att man bör tipsa utomjordingar som kommer på besök hit om. Boken är utgiven av Berättarministeriet i samarbete med Bonnier Carlsen och vinsten går till Berättarministeriets skrivarverkstäder i områden drabbade av hög arbetslöshet

Det tog inte många minuter att läsa den och även om jag gillar blandningen av högt och långt tycker jag att det är för tunt, för lite. Det känns som om det som ska utgöra hela boken bara är ett kapitel, samtidigt som jag kan känna en viss mättnad. Efter några lustifikationer när man kortfattat ska förklara någon företeelse blir det mest likadant och skillnaden mot de "ur barnamun" jag som barn läste i ICA-kuriren är hårfin. Eller, inte hårfin på alla sätt utan ibland himmelsvid, för bortsett från att man ska vara snäll och inte vare sig slåss eller äta upp varandra är det ganska mycket sms, Instagram och Facebook. Det är kanske det som är ögonöppnaren: det är där vi lever våra liv nuförtiden.

Min brist på entusiasm kan också ha att göra med att jag dagligen får ta del av en fyraårings funderingar kring det mesta; då ska det ganska mycket till för att man ska känna "aha"!

Inga kommentarer: