lördag 13 april 2013

Att undvika att läsa Jane Austen

Just nu känns det som om jag gör allt för att slippa läsa Emma, trots att jag väl egentligen borde tycka om den, borde vilja läsa vidare. Trots att jag fått den rekommenderad både en och två och flera gånger. Men något är det, något som funnits där för mig hela tiden. Jag borde ha läst Jane Austen för en massa år sedan men jag hade aldrig lust, kände mig aldrig lockad. Jag läste allt Brontësystrarna skrev men Jane Austen - nej, det gick inte.

Och det är som om det inte går nu heller, trots mina goda föresatser påbörjar jag bok efter bok för att slippa fortsätta. Först två Maria Lang, sedan Tell the Wolves I'm Home och nu ytterligare två böcker, parallellt, för att göra avståndet om möjligt ännu större. Eller för att det inte ska bli som med Pride and Prejudice som gjorde att jag knappt läste alls. Det är bara det, att det är så svårt när jag nästan somnar av den och när jag inte gillar Emma. Hon tar ju ganska stor plats, om man säger så.

Men när jag läst Kod 400 och Elsa Billgrens vintage ska jag ta itu med Emma igen. Hoppas jag.

Inga kommentarer: