tisdag 1 januari 2013

Årsbokslut 2012 - siffror

2012 har jag läst ut 76 böcker, vilket väl får sägas vara acceptabelt; förra året läste jag ut 72 stycken och det är nog i det häradet jag får vänja mig vid att hamna. Jag har haft en lista över böcker jag tänkt läsa men den gick jag inte i mål med, och ett särskilt misslyckande var att jag inte hann läsa ut en av förra årets julklappsböcker, den som var tänkt att bli årets tegelsten. Den får väl bli nästa års, även om den till största delen ändå lästs i år. De bästa läsmånaden om man ser till antal böcker var januari och februari med nio böcker vardera och den sämsta maj med fyra böcker. Bäst om man ser till läsglädje var juni, då jag läste två av årets absolut bästa böcker men även andra som var mycket bra. Föregående års siffror inom parentes:

Av de 76 böckerna var

23 (7) på engelska (men 2011var ett riktigt dåligt år vad gällde att läsa på engelska)
14 (21) översatta till svenska
40 (44) på svenska i original
19,5 (9,5) skrivna av män; en ökning med 100%!
38 (52) lånade på biblioteket
6 (0) biografier
3 (3) övriga fackböcker
7 (10) ungdomsböcker
5 (0) omläsningar
14 från att-läsa-listan som omfattade 20 böcker

Inga kommentarer: