måndag 10 december 2012

Tematrio - Nobelpriset



Idag, då det är årets Nobelprisutdelning vill Lyran naturligtvis att vi skriver om tre Nobelpristagare som vi gillar eller är nyfikna på. Jag funderade en stund, konsulterade en lista över pristagarna för att inte missa någon, och kom sedan fram till att mina tre får vara sådana jag läste en del av när jag var i tolv-trettonårsåldern - och i två av fallen inte visste att det rörde sig om Nobelpristagare.

Nu är det väldigt länge sedan jag läste något av Selma Lagerlöf men för över tjugo år sedan blev det en del. Först var det nog Löwensköldska ringen, eftersom den stod i min farmors bokhylla, och jag antar att jag läste en del av sviten per sommarlovsdag.

Annan sommarlovsläsning var John Galsworthys Forsytesagan, efter att jag sett några avsnitt av TV-serien - också hemma hos min farmor. Så jag lånade hela traven på biblioteket och läste på landet, i bilen, i båten när någon annan rodde... Tidigare i år fick jag faktiskt hela The Forsyte Saga av min svärfar så någon gång blir det kanske omläsning.

T.S. Eliot läste jag inte på sommarlovet, utan en höst och vinter efter att ha sett Cats och blivit förtrollad. Naturligtvis måste jag läsa kattdikterna (Old Possum's Book of Practical Cats) som musikalen bygger på - och naturligtvis måste jag leta rätt på de dikter som skrivits om och blivit till "Memory" och en sång om Grizabella. Dessutom gjorde jag ett seriöst försök att läsa Murder in the Cathedral men om jag tog mig igenom den så gjorde jag det i alla fall inte med den förståelsemässiga äran i behåll. Senare har jag läst mer Eliot men det var något visst med de där första försöken då jag fick slå upp lika många ord som de jag förstod.

4 kommentarer:

Lena sa...

Ja just det John Galsworthys Forsytessagan har man ju både läst och sett på tv.

Monika sa...

Jaha, där ser man, Galsworthy är en jag inte tänkte på alls :)

Ingerun sa...

Vi har en bilderbok med kattdikter av TS Elliot, men jag vet inte om det är samma. Den är jättefin iallafall.

Saga sa...

Det var Galsworthy jag trodde att jag skulle vara ganska ensam om - han är inte precis den mest lästa just nu, om man säger så, men jag gillade Forsytesagan när jag läste den.

Ingerun: Det är den - De knepiga katternas bok heter den på svenska. Jag har den i flera utgåvor på både svenska och engelska.