måndag 3 december 2012

Oräknad läsning

Det är den tredje december och jag har inte skrivit något här sedan i fredags. Vad värre är, jag har kanske läst fem sidor i min tegelsten - i det tempot kommer den att räcka en bra bit in i 2013 och det var inte riktigt det jag hade tänkt mig. Men det är ju när jag åker till kontoret jag hinner läsa och om den tiden också försvinner - på morgonen in i ett sömnigt töcken, på eftermiddagen in i akuta jobbmail - ja, då blir det inget läst.

Å andra sidan har jag läst hundratals sidor bilderböcker med barnen. Vi läser en, två, fem, tio, och så en del av dem två, tre gånger. Efter tre gånger kräver jag en paus, särskilt om det är någon bok jag själv tycker är lite... tråkig. Jag försöker ju styra mot det jag själv tycker bäst om men det finns ju en gräns. Och då är det viktigare att hålla vissa saker borta helt.

Det är lite lustigt det där med vad jag räknar som läsning, vilka böcker som får vara med. Kommer jag att räkna Mio, min Mio när det är dags för högläsning av den? Jag skulle ju räkna den om jag läste om den för mitt eget höga nöjes skull. Bilderböcker, däremot, nej, de räknas inte in i statistiken på det sättet, vilket kanske är dumt av mig.

Inga kommentarer: