måndag 26 november 2012

Tematrio - Boken/Filmen



Det här är väl inte en Tematrio för mig? Att skriva om böcker som filmatiserats? Jag som absolut tycker att man ska läsa boken först, sedan se filmen. Eller helst inte se den alls, för boken är alltid bättre. Eller? Jag hann bli över 25 innan jag tvingades revidera min uppfattning, den som jag argumenterade så övertygande för att jag slapp se filmatiseringen av Agnes Cecilia – en sällsam historia när jag gick på högstadiet. Men generellt har nog sett färre filmatiserade böcker än de flesta. 

Det var Sagan om Ringen som fick mig att ändra mig. Jag hade gjort ett par totalt misslyckade försök att läsa men efter att ha sett filmerna gick det som en dans. Och där tycker jag faktiskt att filmerna är bättre, kanhända just därför? De som läst och älskat innan saknar ju väldigt mycket men jag fick mest små läsbonusar (ibland ganska tråkiga sådana, dock).

Jag tyckte att Bridget Jones dagbok var ganska rolig men bitvis lite tröttsam i bokform och filmen hade behållit en hel del av det tröttsamma. Jag såg den visserligen i en piratkopierad utgåva med kinesisk textning men jag tror inte att det jag inte riktigt gillade hade att göra med att jag missade språkliga nyanser.

Girl, interrupted av Susanna Kaysen läste jag inte heller förrän jag sett filmen; jag visste nog inte ens att det fanns en litterär förlaga. Även den tycker jag faktiskt är bättre som film än som bok, men det verkar inte ha varit något jag lade på minnet, eftersom jag fortfarande hävdade min gamla ståndpunkt även efter att ha sett och läst den. I mångt och mycket är det Angelina Jolies förtjänst, tillsammans med Hollywooddramaturgin.

Så när jag har funderat på titlar till det här inlägget har jag insett att jag nog sitter fast i en uppfattning som inte riktigt håller för närmare granskning. En annan sorts aha-upplevelse av Tematrion. 

2 kommentarer:

Maria sa...

Föredrar att läsa boken först och se filmen sen. Jag ser gärna filmatiseringar. Girl, interrupted har jag sett som film men inte läst. Tyckte filmen var riktigt bra.

Lena sa...

Sagan om ringen finns även i min trio. Bridget Jones dagbok är ganska rolig både i bokform och på film.