måndag 24 september 2012

Tematrio - Norden på Bokmässan


Den här gången var det riktigt svårt. Eftersom Norden är temat för årets Bokmässa vill Lyran att vi delar med oss av våra nordiska favoriter men jag läser så lite från våra grannländer (jag utgår från att svenska författare inte ska ingå i den här tematrion) att det känns fånigt att tala om favoriter. De givna är lite för gamla för att den där Bokmässeassociationen ska fungera - jag vill ju helst skriva Ibsen och Tove Jansson... Det finns dock ganska många jag läst en bok av men lite mer vill jag ändå ha på fötterna.

Lyran nämner Sofi Oksanen och det måste jag också göra. Jag har läst det som översatts till svenska - Stalins kossor, Baby Jane och Utrensning och de är olika men alla väldigt, väldigt bra böcker om svåra ämnen, svåra överallt men kanske ännu svårare eller mer tabubelagda i Finland.

Hanne Ørstavik är en norsk författare jag läste några böcker av för kanske tio år sedan. Lika sant som jag är verklig och Tiden det tar var två av dem. Jag minns dem som väldigt bra men sedan tappade jag bort henne. Det kanske är dags att plocka fram henne igen?

Steinunn Sigurdardóttir är en annan författare jag läste för ganska länge sedan. Hennes bok Sista ordet består av omfattande dödsrunor och jag minns den som väldigt annorlunda och väldigt rolig; den kan jag rekommendera. Tidstjuven var bra men mer konventionell och sedan minns jag faktiskt inte vad det blev mer.

Uppdaterat: Nu har jag tittat på vad andra svarat och - hur kunde jag glömma Linn Ullmann???

2 kommentarer:

Lena sa...

Sofia Oksanens böcker har jag hört talas om men inte läst. De andra författarna är inga jag känner till.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har också läst allt av Sofi oksanen, förutom den allra senaste.