lördag 25 augusti 2012

Fiktiviteter firar

Fiktiviteter-Helena fyller år och det gör hennes blogg också och det firar hon med en födelsedagsenkät där man kan tävla om en hemlig och delvis skräddarsydd boköverraskning. (Den underbara logiken i att födelsedagsbarnet ger bort presenter!) Något mer hon kan fira är att hon valts ut som en av tre finalister till Forma Books Blog Award. Så tre gånger grattis till Helena och mina svar:

Vilken var din bästa bok i sommar? 
Jellicoe Road av Melina Marchetta och The Night Circus av Erin Morgenstern läste jag i juni och de var fantastiska båda två men på olika sätt.

Vad ser du fram emot att läsa i höst?
Alltings början av Karolina Ramqvist har jag höga förväntningar på, även om bloggrecensenternas meningar är något delade. Marionetternas döttrar av Maria Ernestam ser jag också fram emot, eftersom jag brukar tycka om hennes böcker.

Har du planerat något läsprojekt i höst?
Egentligen inte; jag har ju en att-läsa-lista som jag försöker beta av men annars är det för ostrukturerade planer för att kallas projekt.

Finns det någon av dig ännu oläst författare som du skulle vilja stifta bekantskap med i höst?
Nu har jag till sist beställt en bok av vardera Elizabeth Hand och Susan Hill och jag hoppas att de kommer att leva upp till sitt rykte.

Vilken bok skulle du vilja tipsa alla om att läsa i höstrusket (/höstsolen)?
The Night Circus känns som en perfekt höstbok - när behöver man magi och fin de siecle mer än i höstrusket? Och senare, framåt vintern, Snöängel av Anna-Karin Palm.

1 kommentar:

Helena (Fiktiviteter) sa...

Jellicoe Road var en av mina sommarfavoriter också och Morgensterns bok har jag tänkt läsa ut under hösten, den har blivit liggande delvis läst några månader men det beror förstås inte på att jag inte gillar...