torsdag 19 juli 2012

Lite mer om en bok

Om jag skriver "August Blanche" - vad tänker du då? Hmmm, jodå, det namnet känner jag igen, författare, 1800-tal, va? Känner du till någon titel? Troligen inte. När hörde du senast talas om någon som läste något av honom? Aldrig? Ungefär så.

I höstas visade min svärmor mig fyra volymer i halvfranskt band, guldtext på ryggen och marmorerade papperskanter, illustrationer i färg av Einar Nerman (han som skapade Solstickans logotyp) och en särskild...     atmosfär. Det var några band ur en utgåva av August Blanches samlade skrifter och efter att jag beundrat dem dök de senare upp som en julklapp.





Och eftersom jag tänker ungefär som jag tror att du gör, bestämde jag mig för att i alla fall läsa något av honom och nu har jag börjat. Det är intressant, på många sätt.

Inga kommentarer: