onsdag 6 juni 2012

Trentermaffian, finns ni?

Bland flera bloggare jag läser finns ett stort intresse för Maria Lang. Dark Places-Helena läser om några stycken varje år och Fiktiviteter-Helena har t.o.m. sammanställt den ultimata  Maria Langkalendern för den som vill läsa sina deckare vid rätt tid på året.

Jag har läst de flesta, kanske alla, Maria Langs böcker, inklusive ungdomsböckerna om Jan och Katja, och har läst om vissa av dem, de tidiga, både en och två gånger. Alltså inget riktigt hardcorefan men ganska intresserad. Jag brukar också leta lite extra efter Maria Langs böcker när jag gräver i osorterade hyllor i välgörenhetsaffärer.

Min första Maria Lang, Tragedi på en lantkyrkogård, läste jag i tolv-trettonårsåldern, har jag för mig och året därefter plöjde jag det mesta jag kunde uppbringa. Ungefär samtidigt läste jag Stieg Trenter, som väl var hennes främste konkurrent under ett antal år (i min fars familj var det tradition att någon fick årets Maria Lang och någon fick årets Stieg Trenter). Vad gäller Trenter har jag också väldigt många fler originalutgåvor än Lang (bara Svart sommar, däremot har min far en drös) och även en signerad Sturemordet (dock utan skyddsomslag).

Stieg Trenter stöter jag dock i stort sett aldrig på i bloggosfären, finns det någon motsvarande Trentermaffia eller är det andra än bloggare som uppskattar hans Stockholmsskildringar? Är det lite för mycket svin över Harry Friberg för att charmen ska finnas kvar i ett samhälle med en något förbättrad kvinnosyn? Är Vesper Johnson en lite för dålig kopia av Hercule Poirot? Men ett antal ganska speciella mordmetoder klurade han i alla fall ut.

Inga kommentarer: