måndag 20 februari 2012

Tematrio: bokreatips

Hmmmm, jag skrev ju nyss att bokrea inte riktigt är min grej men tipsa om böcker ska väl kunna gå... Och den här gången håller jag tiden lite bättre...

Inlåsta av Emma Donoghue var en av de bästa böckerna jag läste förra året, samtidigt en av de mest obehagliga. De inlåsta är Jack och hans mamma. På tio kvadratmeter har Jack levt sina fem år, de är hela hans värld, och där finns många regler - som att han måste gå och lägga sig i garderoben på kvällarna. Då kommer mannen som handlar mat och kläder åt dem och gör något med Jacks mamma. Allt är skildrat ur Jacks perspektiv, med ett språk som delvis är nytt, och även om han lider brist på det mesta finns det något han får: kärlek. Vackert och hemskt.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery är en charmig historia om en beläst och belevad portvakt som måste undertrycka sitt sanna jag för att passa in i bilden av Portvakten och en blaserad och livstrött brådmogen tolvårig invånare i det vaktade huset. Jag har en invändning men annars tycker jag att det är en mycket sympatisk bok. Här skrev jag om den.

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Ann Heberlein är en fantastisk bok om psykisk ohälsa. Här är den i ljudboksformat men om man gillar att lyssna på böcker tycker jag absolut att man ska köpa den. Något litet jag skrev om den. Och här om "uppföljaren".

2 kommentarer:

BokMamma sa...

Igelkottens elegans har jag läst mycket gott om så den är redan förbeställd. Blev lite sugen på Inlåst också. Får se om kanske även den får följa med mig hem efter ett besök på bokrean.

Anna sa...

Riktigt fina tips! Jag gillar alla tre och kan särskilt rekommendera Inlåsta. Otäck och bra1