måndag 23 januari 2012

Tematrio - svenska klassiker

Jag har ju inte varit med tidigare men en Tematrio med svenska klassiker, ja men det kan väl vara något även för mig. Lyran anför ju Strindberg som utgångspunkt men utvidgar för att det kanske inte är så många som tycker sig ha något att skriva om tre av Strindbergs verk. Jag har läst fler än tre men nöjer mig med den bästa här. Så, tre svenska klassiker ur Sagas bibliotek.

För att upprepa mig ännu en gång: Drottningens juvelsmycke av C.J.L. Almqvist. Jag läser den just nu för tredje gången och tycker nästan ännu bättre om den än tidigare. Det är mordet på Gustaf III som står i centrum i den här ganska splittrade romanen i tolv böcker. Det är brev, dramatik, noter och vanlig hederlig epik. Det är laddade pistoler och tunnaste voile, det är kärlek och galenskap, grevar, baroner, friherrinnor och pantlånare – och det är Tintomara, pojkflickan, flickpojken, den naiva undflyende i vars spår alla falla.

Fröken Julie av August Strindberg läste jag första gången alldeles för tidigt och förstod mig inte alls på den. Nu älskar jag pjäsen om grevedottern Julie som dras nedåt och betjänten Jean som alltid velat uppåt och deras, för den förra, mycket ödesdigra midsommarnatt. Det lustiga är att jag aldrig sett den på scen som enbart teaterpjäs, bara som balett och opera.

Mio, min Mio av Astrid Lindgren kanske diskvalificerar sig genom att vara en barnbok men jag tycker att den är en klassiker i sin egen rätt. Bo Vilhelm Olsson som från den snöiga parkpänken i Tegnérlunden färdas till sin fader konungen och blir Mio. Tillsammans med Jum-Jum måste han trotsa sin rädsla och strida mot Riddar Kato och färden går genom Dunkla skogen. Åh, vad jag älskar den.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Drottningens juvelsmycke börjar jag se fram emot att läsa och självklart platsar Astrid på listan.

Saga sa...

Ja, läs Drottningens juvelsmycke! Tintomara är så känd men få har läst hennes historia.