söndag 29 januari 2012

Påbörjad: årets första tegelsten

Eller - den är nog inte riktigt en tegelsten. 660 sidor. Var går gränsen? 800? 1000? Finns det någon klar och tydlig definition? Nåväl, årets hittills tjockaste bok och fler sidor än någon enskild bok jag läste förra året så i min nuvarande värld är det väl en tegelsten.

Det är Stephen Kings Bag of Bones jag menar och när jag tänkt efter lite inser jag att halva mitt liv har gått sedan jag läste något av honom. Inte för att jag hade läst allt dittills utgivet men en hel del. Och så en lång, lång paus. Än en gång blir jag påmind om hur gammal jag är (ja, jag är väldigt åldersnojig, jag skulle nog helst vilja vara 25 för evigt) - och om att jag minns mer om och av vad jag läste för bortåt tjugo år sedan än vad jag läste 2007.

Jag har en hel del Kingläsningsminnen; hur jag satt på en klippa i solen på landet och läste Död zon. Hur korkad jag var som såg När lammen tystnar och läste Det precis innan jag för första gången skulle vara ensam i vår villa över en helg (jag var och är fortfarande mörkrädd). Hur jag och en kompis skärrade upp över början på Knackarna i en gäststuga på landet.

Än så länge, men jag är bara i början, tycker jag att det är väldigt bra.

Inga kommentarer: