onsdag 30 november 2011

Kära hemliga bokvän (3)

Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Det måste vara någon pekbok; jag har kvar alla mina gamla (någotsånär hela) barnböcker.
Vad läser du just nu, vad läste du senast och vad kommer att vara din nästa bok?
Just nu läser Jag Eva-Marie Liffners Lacrimosa parallellt med Mara Lees Salome, dessförinnan var det Muriel Barberys Igelkottens elegans och därefter blir det Silke Scheuermanns Rika flickor, även om jag borde ta itu med Sara Mannheimers Handlingen först.
Vilken bok avskydde du som alla andra älskade?
Avsky är inte rätt ord men böcker som jag inte uppskattat lika mycket som andra är bl.a. Murakamis Norwegian Wood.
Hur många gånger har du läst bokbloggarälsklingen Den hemliga historien?
Två. En gång på svenska precis när den kom, en gång på engelska för ett par år sedan.
Vilken bok fortsätter du att intala dig själv att du ska läsa, trots att du antagligen aldrig kommer att göra det?
Thomas Manns Der Zauberberg. Nej, Musils Der Mann ohne Eigenschaften!
Vilken bok sparar du "till pensionen"?
Jag gör mina försök med På spaning efter den tid som flytt men kommer inte så långt, så den kanske får vänta.
Vilken/vilka böcker har satt djupast spår i dig?
Inger Edelfeldts Juliane och jag, Maria Hedes Evelyn Spöke och Charlotte Brontës Jane Eyre.
Läser du slutet först eller kan du låta bli?
Jag läser i princip aldrig slutet först men det har hänt. Minnesvärt är när jag som tioåring läste första kapitlet i Törnfåglarna och sedan de sista sidorna och inte fattade någonting. Ridå
Författarens tack, slöseri med sidor eller intressant läsning?
Ibland kan det vara intressant men oftast hoppar jag över eller skumläser.
Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Jag romantiserar gärna 1700- och 1800-talet men egentligen var tillvaron ganska obekväm även för de bemedlade. Det känns som om jag läser för få böcker om människor som inte har en hel massa skav så jag vet faktiskt inte.
Har du någon bok som påminner dig om något särskilt i ditt liv (en plats, en person, en händelse)?
Massor; inte så att alla stannar kvar men enbart tanken på vissa böcker kan på bråkdelen av en sekund förflytta mig till den tid och plats där jag läste dem. Jane Eyre i grundskolans trädgård försommaren i sjätte klass, Maria Lang-deckare på extrasängen hos farmor på sommarloven, Inte som andra döttrar av Deborah Spungen i en hotellsäng i London sportlovet 1990, Aliide, Aliide första hösten i gymnasiet med tedrickande med nya vänner…
Nämn en bok som du fick tag på på ett särskilt sätt.
Bilderboken Allrakäraste syster hade jag letat länge efter och plötsligt stod den där på en hylla på ett barnboksantikvariat. Jag hade inga kontanter och lämnade den med andan i halsen i kassan medan jag sprang till bankomaten, livrädd att någon annan skulle hinna köpa den. Det var väl inte ett särskilt sätt att få tag på den men hela situationen är så levande för mig.
Har du gett bort någon speciell bok till en speciell person?
Ja, men just nu känns det för personligt att skriva vilka.
Någon av skolans "måste läsningar" som visade sig inte vara så tokig 10 år senare?
De flesta har jag inte läst om…
Vad är det konstigaste du funnit i en bok?
Ingenting konstigt alls, vad jag kan minnas.
Begagnat eller nyinköpt?
Jag köper nästan bara begagnade böcker, alternativt lånar på biblioteket. I år har jag dock köpt minst tolv nya böcker. Hoppsan!
Stephen King: Litterärt geni eller opium för folket?
Jag hade en Stephen King-period i tonåren och sedan har jag inte läst en rad av honom. Jag funderar på om det kanske är dags att återknyta bekantskapen?
Har du någonsin sett en film som varit bättre än boken?
Utan filmatiseringen av Sagan om ringen hade jag nog aldrig tagit mig igenom böckerna så jag säger den (de)!
Vilken bok skulle aldrig ha filmats?
Pass – är det en bok som jag verkligen älskar undviker jag filmatiseringen och kan alltså inte bedöma resultatet.
Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig, kokböcker räknas inte?
Femböckerna. De äter och äter och äter. Och äter. Och Mästerdetektiven Blomkvist och Rasmus.
Har du någon person vars boktips du alltid kan lita på?
Helena Dahlgren/Dark Places är min boktipshusgudinna. Någon enstaka gång stämmer det inte och så läser jag ju väldigt mycket mindre skräck - och Stephen King.

Inga kommentarer: