fredag 18 juni 2010

Utläst: Push av Sapphire

Push är en hemsk men samtidigt hoppfull bok. Precious som haft den vidrigaste av barndomar fylld av sexuella övergrepp av båda föräldrarna, när boken börjar gravid med sitt andra barn med sin far, lyckas med hjälp av inre styrka och helt rätt inställning hos en lärare lära sig läsa och skriva. Hon erövrar språket - och hon erövrar en hel värld. Visst, fullt så mycket solsken är det inte men jag vill tro att hon trots alla motgångar och allt hon har att kämpa mot kommer att vinna i slutänden. Men jag mår illa när jag läser; detta är inte något för blödiga personer som jag, ibland blir det bara för mycket och samtidigt vet jag att det finns de som har det ännu värre än Precious.

Det är Precious själv som berättar, med följden att stavning och grammatik inte precis är korrekt/konventionell. Ibland fungerar det bättre och ibland sämre; några saker ter sig alldeles för avancerade för en person som befinner sig på den nivån men efter ett tag har jag överseende med det.

Inga kommentarer: