tisdag 20 maj 2008

Utläst: Sex av Sara Villius

Sorry, jag förstår mig inte på den här boken. En liten söt volym med omslag som ett blombroderi och en fyrklöver som det första man ser när man öppnar den men sedan?

En alldeles för liten flicka på hemlig semester med en inte lastgammal men alldeles för gammal man. En frustrerad gift kvinna som försöker skriva sig ur någonting, till någonting med hjälp av denna historia. Hennes fantasier. Några chatsessioner på en kontaktsajt. Och så titeln då: Sex. Varför får jag bara känslan av att titeln finns där för att locka till sig (annars ovilliga) läsare? För mig ter den sig så malplacerad - den här boken är så osexig på alla möjliga plan, trots att sex tycks vara drivkraften bakom en hel del av det som sker. Det är som om det är en alldeles för pretentiös titel för innehållet, som ett löfte om något helt annat, eller åtminstone något mer. De möjliga mörka underströmmarna är snarare stillastående vatten och luften går ur det hela av att allt ändå bara är någon sorts fantasi,

Det är skrivarkursprosa och varken utveckling eller egentlig inveckling, bara spårväxling och något som utmynnar i ett "jaha" från min sida. Jag borde tillhöra målgruppen men tyvärr, för mig är detta en miss.

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Intressant! Jag tyckte att historien talade direkt till mig, även stilen och formuleringarna!! Har beställt hennes tidigare böcker, har du läst någon av dem?

Saga sa...

Jag har läst både Nej, det är en snöklump och Battle och var faktiskt inte så värst förtjust i dem heller men samtidigt har jag någon sorts tro på Sara Villius som författare.